Tuesday, 19 June 2012

lelaki..bola ataupun drama

lelaki dan bola tidak dapat dipisahkan..
semua lelaki sukakan bola..
tak lelaki la dia kalu dia tak tengok bola.
tetapi ada yang suka tengok drama..
tak kiralah
drama melayu.japan,barat.korea,thailand
dan takukah anda juga..
dalam bola pon ada juga drama..
hehe.
..drama sakit kaki..muka kene siku.kene tumbuk..
jatuh dalam kotak penalti
itu semua drama dalam bola..
kadang-kadang drama dalam bola tu dah dirancang
oleh mereka sendiri
..RASUAH BOLA..
itulah punca drama itu berlaku..



p/s;segelintir pemain bola tak kiralah antarabangsa ataupon tempatan yang buat keje cam nie..sememangnya tak bertamadun..rasuah musuh negara..

Monday, 18 June 2012

selamat hari bapa..

hari bapa..
hari ayah..
hari dad..
hari walid..
semuanya sama sahaja..
ayah yang membesarkan kita..
ayah yang sanggup mencari sesuap nasi untuk kita membesar..
memenuhi kehendak kita yang semakin membesar..
akan melakukan ape sahaja untuk anaknya yang tersayang..
melakukan ape sahaja tanpa mengeluh..
ayah..kamu lah hero ku..kamulah segalanya..idola ku..kebanggaan ku..
hati seorang ayah sangat-sangat cekal

p/s; hargailah ayah kita semasa mereka ada..hargai lah mereka..janganlah buat ayah anda sedih..dan hari-hari      adalah hari bapa..

Thursday, 14 June 2012

sahabat

sahabat ataupun rakan..
sama je maksudnya sama je..tetapi kita jadilah sahabat yang disenangi oleh semua orang yang berada 
disekeliling kita..
sahabat yang menyusahkan sangat-sangat tidak digemari..suka ambik kesempatan
jangan lah kita jadi sedemikian..
tak guna kalau kita jd macam itu..susuhkan orang.. 
janganlah kita susahkan orang..senangilah mereka..
yang paling penting hormati sahabat anda..
persahabatan akan menarik jika ade kesefahaman..
jagalah sahabat anda..

p/s;jadilah sahabat yang baik kepada rakan anda.hormati mereka jika anda ingin dihormati.

jaga kesihatan diri jom..

rakan-rakan sekalian..
mari kita jaga kesihatan bersama..
kesihatan sangat penting..
bila kita sakit nanti semua orang susah..

..tip menjaga kesihatan..
+ bersenam dan beriadah
+ menjaga makanan

Tahukah anda bahawa dengan mangamalkan meminum air teh'o' pada setiap pagi dapat mengawal berat badan anda..adakah anda percayanya.. :) ..cubalah amalkan..insyaallah ianya berkesan.

Adakah anda suka mandi pada waktu pagi..mesti sejukkan bila nak mandi pagi-pagi kan..hehe..Percayakah anda..mandi pagi sebelum subuh air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul . Orang yang mengakmalkan madi pagi kebanyakkannya tidak gemuk.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut , nabi pernah menegah kita makan ikan dengan susu . di kuatiri cepat dapat penyakit . ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dalam badan ayam tedapat ion (+) manakala ikan pula mengandungi ion (-) , jika keduanya bercampur maka jadilah tindakbalas biokimia yang boleh merosakkan usus kita .

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis makan hendah lah menjilat jari . saintis telah menjumpai bahawa banyak enzime terkandung di celah jari .terdapat 10 kali ganda dalam air liur kita..bukan kah banyak itu..anda tau pe itu enzime?
enzime itu adalah alat percernaan makanan , dan tanpanya makanan tidak hadam..

saya nak kongsikan amalan diet yang perlu kite semua amalkan bersama
  1. Elakkan  garam - kreatifkan dengan herba / rempah ratus
  2. Jangan makan daging proses - hotdog , bebola daging
  3. Elakkan memakan sayur tin
  4. Elakkan memakan yang bergoreng , kuli ayam , lemak daging , makanan segera
  5. Hadkan kafein ; kopi dan rokok
  6. Jauhi bahan pengawet , pewarna , perisa , spt jeruk
  7. Awas lemak tersembunyi : santan dalam kari , nasi lemak , roti canai .
p/s ; marilah kita jaga kesihatan..jangan makan bende yg pelik2 nie..ta bagus lorh..'ingatlah orang tersayang'hehe.





cara terbaik untuk menghilangkan marah


Marah? Apa itu marah? Anda pernah marah?..tipu kalau anda tak pernah marah..saya selalu memarahi dan dimarahi..hehe..
namun tahukah anda ada caranya bagaimana hendak hilangkan marah anda..
antaranya dengan cara ;

Meminum air
dengan cara ini kemaharan dapat diredakan apabila badan kita dapat menerima oksigen dan ianya juga melegakan badan anda .


Berdiam diri
ada benarnya , bak kata orang diam itu lebih baik , apabila kita diam bukan sahaja dapat mangawal kemarahan malah dapat mangawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang tak enak di dengar


Ubah posisi duduk
 apabila kita marah hendaklah mengubah keadaan kita , seperti  sabda Rasulullah SAW 
"Apabila salah seorang daripada kamu marah , dan ketika itu ia dalam berdiri maka hendahlah ia duduk . Kerana hal itu akan hilangkan marahnya .Dan kalau tidak , maka hendahlah ia berbaring"(Riwayat Muslim)


Senyum
senyum mampu untuk meredakan kemarahan seseorang , kemanisan senyum mampu mencairkan semua orang..hehe.


Berfikiran matang dan positif
apabila kita marah , kita akan terdorong untuk meninggikan suara , tetapi seeloknya hendah lah kita 'slow talk'  . Berfikiran matang mampu mengawal kemarahan


Bawa bertenang dengan menarik nafas
apabila kita marah..kita memerlukan oksigen . Apabila kita tarik nafas dalam-dalam kita dapat mengumpul oksigen untuk disalurkan ke otak sekligus dapat melegakan kita


Belajar untuk menyimpan kemarahan dengan betul
kita hendaklah menjaga dengan betul..janganlah teriak-teriak dan menjerit-jerit.


p/s ; jaga perasaan marah anda..jangan marah-marah nanti cepat tua lorh..hehe..

Mahu kelihatan cantik

rakan-rakan sekalian..saya ingin berkonsi beberapa petua untuk kelihatan menarik antaranya ialah ;

menghaluskan kulit 
bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepung ubi , kacau sehingga menjadi larutan pekat , sapukan pada muka yang telah dibersihkan dan biakan selama 15 minit dan bilas selepas itu .

menghaluskan kulit muka
didikkan susu segar ataupun susu tepung bercampur air. biarkan ia sejuk lalu sapukan pada muka dan biakan ia kering selepas itu bilas .

mewangikan rambut
potong 2 biji limau nipis secara melintang , kemudian gosokkan pada kulit kepala dengan rata biarkan sehingga ia meresap ke akar rambut , biakan beberapa minit kemudian bilas .


menaikkan seri muka
basuh muka dengan mengunakan air besuhan beras yang ke3 , bilas dengan air bersih setelah sepuluh minit , amalkan selalu..insyaallah ianya akan berhasil .

merawat kulit yang berkedut
parutkan sebatang lobak merah yang telah dibersihkan lalu campurkan bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur , bancuh kesemuanya kemudian sapukan pada kulit sekeli sehari amalkan sehinnga berkesan insyaallah akan berhasil.

insyaallah dengan usaha yang gigih kita akan dapat hasil yang diinginkan..

Wednesday, 13 June 2012

Kalau Suatu Hari

Kalau suatu hari awak menangis, bagitahu saya.. Saya tak janji nak buat awak tersenyum tapi saya boleh menangis bersama awak :') Kalau suatu hari awak ada masalah, awak bagitahu saya.. Saya tak janji nak bagi penyelesaian tapi awak boleh kongsi dengan saya :) Kalau suatu hari awak nak pergi berjalan, bagitahu saya.. Saya tak janji saya boleh selalu teman awak tapi saya akan cuba agar selalu boleh teman awak :') Kalau suatu hari awak perlukan seseorang untuk mendengar cerita awak, saya janji saya akan ada untuk awak :') Tapi.. Kalau suatu hari awak perlukan saya dan saya tiada, mungkin kerana Allah lebih memerlukan saya :')

Ku mecintaimu

Ku  mencintaimu
Seperti bumi Mencintai titah Tuhannya.
Tak pernah lelah Menanggung beban derita
Tak pernah lelah Menghisap luka

Ku mencintaimu
Seperti matahari Mencintai titah Tuhannya
Tak pernah lelah Membagi cerah cahaya
Tak pernah lelah Menghangatkan jiwa

Ku mencintaimu
Seperti air Mencintai titah Tuhannya
Tak pernah lelah Membersihkan lara
Tak pernah lelah Menyejukkan dahaga

Ku mencintaimu
Seperti bunga Mencintai titah Tuhannya
Tak pernah lelah Menebar mekar aroma bahagia
Tak pernah lelah Meneduhkan gelisah nyala
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...